Lindes svar var det förväntade

Hans Linde, Vänsterpartiets utrikespolitiska talperson

Linde säger att V ”inte gör skillnad på ambassader”. Vad skulle ha hänt om telegrammet hade gällt ett möte med Venezuelas eller forna DDR:s ambassader?

Idag publicerar FLAMMAN en intervju med Hans Linde, Vänsterpartiets talesperson i utrikespolitiska frågor, om hans samröre med USA:s ambassad som vi påtalade i denna blogg för tre veckor sedan. Samröret gällde Lindes möte med USA-ambassadens politiske officerare (”POLOFF”) i November 2009 då han redogjorde för sitt partis utrikespolitik enligt WikiLeaks diplomatiska telegram med koden #09STOCKHOLM691.

Till FLAMMAN:s fråga om huruvida det inte är problematiskt för ett vänsterparti med sådana relationer svarar Linde:

– Vi gör ingen skillnad på ambassader. Jag kan inte komma ihåg att jag tackat nej till någon ambassad under mina nio år i utrikesutskottet.

– Jag skulle tycka det var konstigare om vi sade att vi kan träffa alla ambassader utom USA. Det vore märkligt om vi krävde av Margot Wallström att hon ska kritisera USA, men inte kan göra det själva direkt.

Jag visste att Linde skulle svara såhär på mitt avslöjande, men det låter inte alls bra. Flamman borde ha frågat honom hur det skulle ha tolkats om en sådan rapport istället hade handlat om den venezuelanska ambassaden (eller forna DDR:s ambassad för den delen…).

Tidigare, när diverse relationer mellan dåvarande VPK och forna öststater har uppdagats har Vänsterpartiets ledare starkt tagit avstånd, beordrat internutredningar och skrivit vitböcker. Omfattande mediedrev har bedrivits, men ingenting kommer att ske i detta fall eftersom det gäller USA.

Dagens vänsterparti är ett USA-vänligt parti. Från att ha varit antiimperialistiskt har partiet blivit proimperialistiskt – precis det slags ”vänster” den nyliberala och rasifierade varianten av demokrati som ett kolonialt land som dagens Sverige behöver och tillåter.

Kommentera